شهادت حضرت معصومه-97
- ۰ نظر
- ۲۵ آذر ۹۷ ، ۰۰:۳۴
صدای پای آب
اهل کاشانم
روزگارم بد نیست
تکه نانی دارم
خرده هوشی
سر سوزن ذوقی
مادری دارم، بهتر از برگ درخت
دوستانی، بهتر از آب روان
و خدایی که در این نزدیکی است
شب برای خواب و روز برای فعالیت قرار داده شده
فرقان 47: « وَ هُـوَ الَّـذی جَعَـلَ لَکـُمُ اللَّـیْـلَ لـِباساً وَ الـنـَّوْمَ سُـباتاً وَ جَعَـلَ الـنـَّهارَ نـُشُـوراً».
« و اوست که شب را برای خواب و خواب را برای نیرو گرفتن و روز را برای فعالیت قرار داد».
نکات آیه:
1ـــ شب برای خواب قرار داده شده و روز برای فعالیت:
بدن انسان ساعات و جدول کاری دارد و در یک ریتم طبیعی مـشخصی کار می کند. این جدول کاری بدن با دستگاه تنظیم ضربان قـلب " پُـر کار" یا " کم کار" می شود. بترتیب زیر:
وقتی حرکت میکنی تا به اوج برسی باید فراق بال شوی، بار سنگین اجازه پرواز نمیدهد،
بار سنگین بندگی ؛رها نکردن دنیا است.
برای یک پرواز خوب لازم است با سرعت نور حرکت کنیم.
سرعت نور، بندگی خداو اطاعت از اولیای الهی است.
امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند
هیچ بنده ای به مقام بندگی و عبودیت حقیقی پروردگار نمی رسد، مگر اینکه از همه خلائق قطع امید نموده و تنها به خداوند امیدوار باشد
لایکونُ العبدُ عابداً للهِ حقَّ عبادتهِ حتّی ینقَطِعَ عَنِ الخلقِ کُلِّه
تنبیه الخواطر، صفحه427
برخی از جامعه شناسان برتر دنیا در دانمارک جمع شده بودند تا پیرامون موضوع مهمی به بحث و تبادل نظر بپردازند. موضوع این بود: «ارزش واقعی انسان به چیست؟».
برای سنجش ارزش بسیاری از موجودات، معیار خاصی داریم. مثلا معیار ارزش طلا به وزن و عیار آن است. معیار ارزش بنزین به مقدار و کیفیت آن است. معیار ارزش پول پشتوانه آن است؛ اما معیار ارزش انسانها در چیست.
هر کدام از جامعهشناسان، سخنانی گفته و معیارهای خاصی ارایه دادند.
هنگامی که نوبت به بنده رسید، گفتم: اگر میخواهید بدانید یک انسان چقدر ارزش دارد، ببینید به چه چیزی علاقه دارد و به چه چیزی عشق میورزد.
کسی که عشقش یک آپارتمان دو طبقه است، در واقع ارزشش به مقدار همان آپارتمان است. کسی که عشقش ماشینش است، ارزشش به همان میزان است. اما کسی که عشقش خدای متعال است، ارزشش به اندازه خداست.
علامه فرمودند: من این مطلب را گفتم و پایین آمدم. وقتی جامعه شناسان سخنان من را شنیدند، برای چند دقیقه روی پای خود ایستادند و کف زدند.
هنگامی که تشویق آنها تمام شد، من دوباره بلند شدم و گفتم: عزیزان، این کلام از من نبود، بلکه از شخصی به نام علی (علیهالسلام) است.
آن حضرت در نهجالبلاغه می فرمایند: «قِیمَةُ کُلِّ امْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ»؛ «ارزش هر انسانی به اندازه چیزی است که دوست میدارد (آن را خوب میداند)».
وقتی این کلام را گفتم، دوباره به نشانه احترام به وجود مقدس امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) از جا بلند شدند.
منبع: سایت قطره
بعضی از رفتارهای ما چه خوب وبد فقط نیاز دارند ؛در یک مقطع زمانی مثل آتش زیر خاکستر بادی به آن بخورد و یکدفعه شعله ور شود.
مثلا کسی تمایل به تهمت زدن دارد، ولی هیچ وقت این کار را نکرده، ولی موقیتش که پیش بیاد این نتیجه اخلاقی بد در آن موقع خود به خود شعله ور می شود .
پس مواظب باشیم که رفتارهای ما چه خوب وبد ،مثل آتش زیرخاکستر می مانند ،
موقع امتحان عکس عمل نشان میدهند.
موقع عصبانیت نگذاریم خاکستر به آتش تبدیل شود.
یا حسادت وقتی آمد طرف را به خاکستر تبدیل میکند.
نگاه (حرام) بعد ازنگاه می شود آتیش دردل.
اما برعکس آن:
رفتارهای خوب انجام بدهیم ،تا از خاکستر تبدیل به آتش شود.
مثلا؛اهل نماز وقرآن وکارهای خوب کم هستیم ،کم کم انجام بدهیم تا شعله ور شود وبه اخلاقیات خوب علاقه پیدا کنیم
معنایش:آرامش موقت- موذی
اصبغ بن نباته ازامیرالمومنین على علیه السلام روایت می کند:
جبرئیل بر آدم وارد شد و گفت: ای آدم!
من مأمور شدم که تو را بین سه چیز اختیار دهم تا یکی از آن سه چیز را انتخاب کنی و دو تا را رها کنی
و آن سه چیز، عقل، حیا و دین است.
آدم گفت: من عقل را اختیار کردم.
جبرئیل به حیا و دین گفت: برخیزید و عقل را واگذارید،
آن دو گفتند: ای جبرئیل
ما مأمور شدیم با عقل باشیم هرکجا باشد،
گفت: پس شما به همراه عقل باشید و خود عروج کرد و به آسمان رفت.
الکافی، ج ۱، ص ۱۰، ح ۲
******************
این حدیث نورانی بیانگر آن است که هر کجا عقل باشد، حیا (دوری از گناه) و دینداری و عبادت نیز هست،
اما در عبادت و دینداری، ممکن است تعقل نباشد، درحالی که ارزش هر عبادت و دیانتی به میزان عقل فرد است
پس ارزش عبادت به تفکر است نه زیادی عمل